Wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding zorgt voor genoeg energie en voedingsstoffen voor uw lichaam: eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, vezels en genoeg vocht.
Met goede voeding voelt u zich fitter. En u heeft een kleinere kans op diabetes, kanker en ziekten van uw hart en bloedvaten, zoals een beroerte of hartaanval.

Goede voeding is:

  • Elke dag veel groente
  • Elke dag fruit
  • Elke dag volkoren producten
  • Elke dag een handvol ongezouten noten
  • Elke dag een paar glazen melk of schaaltjes yoghurt (melk of yoghurt van dieren, soja of andere planten)
  • Ongeveer 3 eieren per week
  • 1 keer per week of vaker peulvruchten, zoals bruine of witte bonen, kikkererwten of linzen
  • 1 keer per week vis, liefst vette vis zoals haring, heilbot, zalm of makreel
  • Als u vlees eet: kies dan het liefst onbewerkt wit vlees. Eet bijvoorbeeld een stukje kip.
    Eet geen of weinig rood vlees: maximaal 300 gram per week. Rood vlees is vlees van koeien, schapen, geiten en varkens.
    Worst en vleeswaren horen niet bij goede voeding. Eet dit liever niet of af en toe.
  • Weinig dranken waar suiker inzit, zoals sap en fris
  • Weinig producten gemaakt van witte tarwebloem, zoals witbrood, koekjes, biscuits, zoutjes